مایه ی حیات

مایه ی حیات
وَ جَعَلنا مِن الماءَ كُلُّ شَي ء 
قالب وبلاگ
نويسنده
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مایه ی حیات و آدرس ab93.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

سلام ، میریم سراغ قسمت دوم جنگ بر سر آب. اینبار از خاور دور میایم به خاور میانه. مرز عراق و ترکیه . سد ایلیسو در رودخانه ی دجله. ترکیه از این رودخانه برای تولید برق استفاده میکنه. دولت جدید هم پروژه های جدیدی برای بهره برداری از سد های جدید در این رود رو داره به بهره برداری میرسونه. یه پروژه ی بلند مدت در شرق آناتولی. سد ایلیسو وقتی کامل بشه 1200 مگاوات ، یعنی حدود 2 درصد برق ترکیه رو تامین میکنه. دولت ترکیه تاکنون در این منطقه 22 سد و 19 نیروگاه برق ساخته و همین باعث شده آب کمتری وارد کشور عراق بشه. همچین جایی که چندین بار جنگ رخ داده همین عامل میتونه جرقه ای برای شروع جنگی دوباره بشه.

علاوه بر عراق ، سوریه هم از این فعالیت های ترکیه ضرر میبینه. این رودخانه در عراق تالاب های فصلی به وجود میاره و در تامین مواد غذایی بسیار ضروریه. عراق در طول تاریخ از این رود بسیار استفاده برده ولی در سال های اخیر میزان آب این رود روندی نزولی داره طی میکنه. یه سری کارشناسا اومد بررسی کردن و گفتن تا سال 2040 آب دجله و فرات دیگه به دریا نمیرسن ! حالا ببین اون موقع چی میخاد بشه. البته کشور ما حال و روزش خوب نیست ، از این نظر از حمله ی سایر کشورا در امانیم !! شمال عراق هم اکنون در خشکسالی بلند مدت به سر میبره. اردوغان حیا کن ، آب سد ها رو رها کن !

 

 

beytoote



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 26 بهمن 1393برچسب:جنگ , آب , خشکسالی , ترکیه , عراق, ] [ 10:41 ] [ مهدی غنی زاده ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ برای کمک به حل مسئله ی کمبود آب در کشورمون ایجاد شده و سعی میشه تا با ارائه ی آمار و راهکار هایی به حفظ این مایه ی ارزشمند یاری شود.
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 460
بازدید کل : 25980
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 279
تعداد آنلاین : 1